Auckland

14 maart 2023 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Dan is het gewoon 11 maart en rij ik naar het vliegveld van Auckland om de auto in te leveren. Een rit van ruim vier uur, voor het grootste deel door de bergen, dus kon nog lekker even bochten rijden.

Mijn hotel bevindt zich in Wynyard, een oud industrieel gebied dat nu ontwikkeld wordt/is voor wonen, werken en recreëren. Een grote jachthaven en er omheen veel horeca. Er hangt een leuk sfeertje.
De eerste avond in Auckland een beetje kriskras door de stad gelopen. En wat gegeten aan het water. Heel druk hier op zaterdag, maar toch een plekkie gevonden.

F2689911-727C-4322-9CFD-EAB934C8405CF5D1A2F5-AE22-403D-A68A-7F204D721ED3A9EA5648-A67A-4712-85F7-AF85232D9B9F

Zondag 12 maart heb ik m’n wandelschoenen weer aangetrokken. Ben met de trein naar Newmarket gegaan. Daar is ook een groot winkelcentrum, waar ik een mooie ring heb gekocht als herinnering aan deze reis. Daarna heb ik de vulkaan, Mount Eden, beklommen. Flink stuk omhoog, maar dan heb je ook een prachtig uitzicht. De krater is helemaal begroeid met gras en je kunt een rondje lopen over de rand. Ik nu niet, want er was een deel afgesloten voor werkzaamheden. Maakt niet uit, blijft genoeg plek over om even bij te komen en in het windje in de rondte te kijken.

0E99F1E3-13EB-4981-A731-9319AD5F026C

Heb in de wijk Mount Eden even geluncht en ben daarna doorgelopen naar the Auckland Domain. Een park dat voor het grootste deel uit hele grote grasvelden bestaat. Denk ook voor een deel een cricketveld. In het domein ook een Wintergarden, een overdekte hal met bloeiende planten erin. Klinkt leuker dan het was. Verder gelopen (ook omdat ik niet goed op Maps had gekeken) naar het War Museum, een enorm groot gebouw op een heuvel. En dat is ook meteen het verhaal van Auckland: overal zijn heuvels. En dus enorme steile straten, die lekker omlaag gaan, maar ook omhoog. Klacht over Google Maps: geef ook ff aan dat het een enorm steile straat is, in plaats van alleen melden dat je 5 minuten moet lopen het volgende punt. Jemigdepemig…

Maar goed, verder gelopen, via de campus van de universiteit naar Albert Park, en zo verder afgedaald de stad in. In totaal 15 kilometer afgelegd en heb mezelf beloond met een vette hap (hamburger) en een wijntje aan het water.

13187D79-7726-4CAD-94EA-1C7D1B56A0B9D1CB49FE-10A5-4953-9943-0FD9FFF6E27E172C225D-4652-4A93-BBF6-F2A7133CC8D7D26419AE-BB6C-4DA7-9214-A59C708C9896

Op maandag maar iets rustiger aan. Heb besloten de Skytower over te slaan. Het is zwaar bewolkt (met wat miezer) vandaag en heb al mooie uitzicht punten over de stad en de omgeving gehad. Via Aotea Square via een omweg naar Ponsonby Road gelopen. Vind het centrum van de stad niet heel bijzonder en deze wijk staat in alle reistips. En gelijk hebben ze. Hele leuke straat (en wijk) met aparte winkeltjes en veel horeca. Bij mijn rustige dag past ook een lange lunch en heb dus heerlijk op een terras gezeten. Daarna op m’n gemak nog door de wijk gelopen en zo weer terug naar het hotel.

6EB7A31D-3B4E-4D48-8E97-15A906DB0A65164AA7D2-87B3-47BC-AF84-0325ACC0CF010A02A3EF-020A-4222-A96C-EC633D5BED37

Vandaag is het dinsdag 14 maart en m’n laatste dag in Auckland en Nieuw Zeeland! Moet mijn reis even goed afsluiten. Heb om elf uur de ferry genomen naar Waiheke eiland. Een soort vakantie eiland met veel mooie stranden en vooral veel wijngaarden. Heb mijn bezoek niet helemaal goed gepland, want op do-zo kun je hier met een bus een rondje langs die wijngaarden doen. Vandaag zijn de meeste wijngaarden gesloten en rijdt die bus ook niet. Maar goed, je hebt er maar één nodig… Het is een half uur lopen, bergop, naar Mudbrick Winery. Een prachtige plek, met mooi aangelegde tuinen en vanaf het terras uitzicht op de stad in de verte. Nu heb ik het niet zo handig aangepakt, want ik heb niet gereserveerd voor de lunch. En het is hartstikke druk omdat dit een van de weinige wijngaarden is die open is. Had ik kunnen bedenken. Maar ja… Er is wel plek, maar binnen, en de niet zo gezellige dame zet me ook nog eens achterin. Maar ik ben er nu eenmaal en dus lekker aan de lunch en wijn. Er is ook een bar op het terras boven en daar ga ik als ik klaar ben nog even zitten met een wijntje. Prachtig uitzicht! Beetje jammer is dat je uiteindelijk toch ook weer terug moet. Heb me losgescheurd van de plek en ben weer afgedaald van de berg. Nog even langs een mooie baai en dan weer met de ferry terug. Was echt een goede afsluiting zo.

58972D1C-8274-4DA9-BDC5-14172A44B4E0F41C2318-5BFE-4293-81AD-876D2D6CDBD5C2FB9EC5-4454-4354-8663-DDBE692866F6353A85A7-FEEB-45AF-BC2C-2004AD82C6E2

Morgen vlieg ik om 11 uur naar Singapore. Daar heb ik nog een stop over van meer dan 24 uur. Kan ik daar ook nog even rondlopen en eten… En dan echt door naar huis.

1. Hanneke:
    14 maart 2023
    Ha Astrid, wat gaat dat snel! Heel leuk om zo een beetje mee te kunnen kijken met jouw prachtige reis. Goede reis terug en geniet daarna ook nog even lekker van je vrije tijd in NL!
  2. Maria:
    14 maart 2023
    Wat heb je veel gezien en meegemaakt! Goede terug reis!! Heel leuk om je zo te volgen.