The Coromandel

2 maart 2023 - Hahei, Nieuw-Zeeland

En nu is het alweer de eerste donderdag van maart. Over twee weken ben ik dan alweer thuis. Nog even goed genieten dus…

Woensdag 1 maart ben ik vanuit Papamoa naar Hahei gereden. Was een onrustige laatste nacht in de cabin aan zee, want zag ‘s avonds ineens een muis door de kamer rennen. Die vrolijk middenin de nacht achter de koelkast op iets ging knagen. En dan weet je wel dat de muis niet aan jou zal gaan knagen, maar het slaapt toch minder lekker.

Het was op zich een kort ritje, dus ben eerst gestopt in Waihi, een van de eerste kustplaatsen van de streek Coromandel, volgens mensen die ik gesproken heb een van de mooiste plekken van Nieuw Zeeland. En het was al zo mooi! Had een vroege lunch aan het strand in een leuk tentje. Daarna doorgereden naar Whangamata en daar even in de duinen naar het strand en de baai gekeken. Zo mooi! Flinke golven, dus er waren aardig wat surfers in de zee.

3CE35E1C-4C4E-4C39-BD4B-B9E739F343D2

De regio hier heeft veel last gehad van de regen en de cyclonen in de afgelopen maanden. Het landschap is hier groen met naaldbomen en veel heuvels. Daar glijdt door de regen af en toe en stuk van op de weg, slips noemen ze dat hier. Onderweg zie je een groot aantal slips die zijn opgeruimd of waar ze nog mee bezig zijn. Een aantal wegen in de regio zijn ook nog dicht. Misschien ook wel daardoor is het erg rustig op de weg. Mooie wegen door de heuvels en het is goed opletten met alle bochten maar heel relaxed rijden. Het landschap is hier prachtig, echt jammer soms dat je niet vanaf de motorkap foto’s kan maken. Maar beetje riskant om op zo’n weg te stoppen om ff een foto te maken. Ook aardig wat eenbaansbruggen hier. Leuk rijden hier!

AD5E995F-A35B-4909-B900-CD8BEF4D99D0

En zo ben ik dus in Hahei beland. Heb een cabin bij een b&b in een prachtige tuin. En het is stil hier… De cabin aan de oceaan was ook mooi, maar dat ding maakt best een herrie (de oceaan dan, oh ja en de muis in de cabin). In de middag even op de strand gelegen, echt een vakantieplaatje met de eilandjes voor de kust. Nog even gezwommen, maar de zee is wild hier!
Bij de cabin staat een mooie barbecue en zag het al helemaal voor me. Had hamburgers en broodjes gekocht en zou dat wel ff fixen als zelfstandige zichzelf prima reddende vrouw. Ahem… Gebruiksaanwijzing gelezen en ze toen maar in de pan gebakken. Veel te ingewikkeld met aan allerlei knoppen draaien enzo. #barbecuefail. Kan er mee leven. Hamburgers waren zo ook prima.
Lekker zonder rare geluiden slapen. Ben met de auto vandaag naar Ferry’s Landing gereden om daar, hoe toevallig, met de ferry over te varen naar Whitianga. Plaatsje is niks bijzonders, maar gewoon omdat het kon. Daarna lekker een paar uurtjes gezeten op Cooks Beach. Heel rustig, mooi strand.
Vanavond weer eens uit eten in een oude kerk, hier om de hoek en dan bekijken wat ik morgen ga doen. Grootste bezienswaardigheid hier is de Cathedral Cove, een rotsformatie op het strand, maar het wandelpad erheen is zwaar beschadigd door Gabrielle en dus gesloten. Echt jammer, maar beter maar veilig. Genoeg andere mooie dingen te zien hier!

F647B695-9F43-4495-814E-3CE233FE00A1515C2A1C-1588-4163-B908-843F09FBC5078F1077AF-7472-4F23-BD70-1B5D59B9E5DE34B6A796-8786-45FD-993D-F1573E63B80D